کد خبر: ۱۶۸۱۱
بنیاد هدایت | حجت‌الاسلام میرمحمدیان در دوره آموزشی «امامان صلح» مطرح کرد؛

اثبات کارآمدی نظام امامت در سازمان داوری هدایت 

مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به مزیت‌های مدل امامت نسبت به سیستم دیوانسالار، در دوره آموزشی توجیهی مدیران دفاتر داوری خانواده با عنوان «امامان صلح»، اظهار داشت: دیگران داوری می‌کنند که پول بگیرند اما امامان محله می‌خواهند با پیوند ولایی، مشکل کسانی را حل کنندکه دچار اختلاف شده‌اند.
۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، دوره آموزشی توجیهی مدیران دفاتر داوری خانواده با عنوان «امامان صلح» در قم برگزار شد؛ اصول حاکم بر انشاء و صدور آرا، اعتبار و موارد اعتراض و ابطال آرا، اصول صیانتی حاکم بر جریان داوری خانواده، تبیین و تشریح قوانین و آیین‌های داوری خانواده از جمله سرفصل‌های این دوره بود.

حجت‌الاسلام سیدناصر میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت در این دوره با تأکید بر اینکه مسئله ما داوری و قوه قضائیه نیست، اظهار داشت: مسئله ما امامت است که می‌تواند در این پیچ تاریخی برای آینده گره‌گشایی کند و هر چه بیشتر می‌گذرد، بیشتر اهمیت این مسئله روشن می‌شود.

مدیرعامل بنیاد هدایت خاطرنشان کرد: ما بنا داریم که امامت را تقویت کنیم؛ طبعا مسئله امامت به مسجد گره خورده است. بنابراین ما باید مساجد را نیز تقویت کنیم تا امامت تقویت شود. یکی از مسائل مهمی که موجب تقویت مساجد می‌شود، احیای کارکردهای مختلف مسجد است. یکی از کارکردهای مهم مسجد، همین مسئله‌ای است که شما را گرد هم جمع کرده است.

وی ضمن مقایسه نظام دیوان‌سالار و بروکراتیک با مدل امامت، گفت: برای اینکه احیای امر امامت اتفاق بیفتد باید پای این کار بایستیم وگرنه نظام دیوان‌سالار آن‌قدر ناکارآمد هست که هر مسئله‌ای را آن‌قدر بزرگ می‎‌کند که به یک گره کور تبدیل شود. با هزینه و نیروی انسانی زیاد هم حل نشده و هر روز کار خراب‌تر می‌شود.

حجت‌الاسلام میرمحمدیان ارتباطات انسانی در غرب به شدت سرد و گسسته توصیف کرد و افزود: به همین دلیل جای هرگونه ارتباط انسانی را ارتباط سیستمی گرفته است و سیستم‌ها پیچیده و درهم شده‌اند؛ هرچقدر این سیستم‌ها بهتر کار کنند اتفاقا ارتباطات انسانی کمتر می‌شود. ما در اثر به کار گیری نظام دیوان‌سالار  از داشته‌ها، سنت‌ها و ارزش‌های خود دور شده‌ایم و با نظاماتی گره خوردیم که اتفاقا ما را از مسیر حل این مسائل دورتر می‌کنند.

مدیرعامل بنیاد هدایت هشدار داد: اگر ما مزیت خود را در حل مسئله کلان، درک نکنیم و اگر جامعه‌ای که در آن هنوز پیوندهای اجتماعی، مسئله وجدان، ایمان، جدی و برجسته است، راه‌حل‌های دیگران را به کار بگیريم، روزبه‌روز این سرمایه‌ای که داریم را از دست می‌دهیم.

وی با تأکید بر این‌که مسئله ما داوری نیست، گفت: داوری ابزار و حتی عنوانی است که از آن استفاده می‌کنیم. دیگران داوری می‌کنند که پول بگیرند اما امامان ما داوری می‌کنند که کسانی که دچار اختلاف شده اند مراجعه کنند و با پیوندهای ولایی مسئله آن‌ها را حل کنند. ما می‌خواهیم مسئله صلح و سازش را از طریق دیگری حل کنیم.

حجت‌الاسلام میرمحمدیان افزود: اگر ما هم دچار روزمرگی بشویم و مسئله ما بشود پرونده و مسئله ما آدم‌ها، امامت، مسجد و پیوندهای اجتماعی نباشند، عمر خود را تلف کرده‌ایم. ما مسیر سربازی امام زمان(عج) را انتخاب کرده‌ایم وگرنه می‌توانستیم مثل خیلی‌ها دنبال کسب درآمدهای خوب باشیم و زندگی راحتی بدست بياوريم.

وی ادامه داد: در این سبک زندگی‌ای که انتخاب کرده‌ایم فرآیندهای متفاوتی حکم فرماست، این فرآیندها را ما باید پاسبانی کنیم؛ نظام دیوان‌سالار نمی‌تواند پاسبانی کند. هر وقت احساس کردیم که روحیه ما ماشینی شده است، بدانیم که روز شکست ما فرا رسیده است. حکمرانی ما بر دل‌ها، مسئله‌ها و ضوابط یعنی همان امامت کردن، مزیت ما است. هرگاه این مزیت را از دست بدهیم از معنا تهی می‌شویم.

مدیرعامل بنیاد هدایت در پایان یادآور شد: سازمان داوری بنا دارد بخشی از مسئله‌های نظام دیوان‌سالار را تجربه کند و بببیند می‌تواند در مقیاس‌های کوچک، بخشی از خدماتی را که نظام دیوان‌سالار ارائه می‌دهد را برعهده بگیرد. مسئله ما در سازمان داوری هدایت، اثبات کارآمدی نظام امامت است.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار